Van kunstgrasveld naar picknicktafel

Sportbedrijf Rotterdam beheert en exploiteert sinds 2018 181 sportaccommodaties in Rotterdam, waaronder 71 buitensportlocaties met kunstgrasvelden. Afgelopen zomer waren 14 velden toe aan vervanging. Het Sportbedrijf selecteerde hiervoor twee partijen die samen met het Sportbedrijf voor vier jaar de uitdaging aangaan om de vervanging van kunstgras duurzaam en circulair te maken. Het uiteindelijke doel; elke vezel opnieuw gebruiken.

Unieke aanpak

Ed van der Burg, binnen het Sportbedrijf Rotterdam verantwoordelijk voor de onderhoudsplannen van buitensportlocaties, is zeer tevreden over deze nieuwe aanpak. “We wilden heel graag een verschil maken in dit vakgebied en hebben twee partijen gevonden die samen met ons de kunstgraswereld verder willen brengen. Daar heb je lef voor nodig, mensen die onze visie delen en hun nek willen uitsteken om te innoveren”, legt Van der Burg uit.” GKB Realisatie B.V. en C.S.C Ceelen Constructies B.V. gingen de uitdaging aan.  “De hoeveelheid en variëteit aan velden in ons beheer maakt dat er ook voldoende mogelijkheden zijn om nieuwe technieken te testen. We kunnen beginnen op trapveldjes en trainingsvelden en samen met onze gebruikers toewerken naar de perfecte sportondergrond voor de gebruikers en voor het milieu.” De hoeveelheid en het aangaan van een langdurige overeenkomst met deze twee partijen geeft hen ook garanties en daardoor de mogelijkheid om te innoveren.

De eerste stappen

Afgelopen zomer werden de eerste stappen gezet. Op 11 locaties werden 14 velden vervangen. De geselecteerde bedrijven hebben beiden een plan ingediend waarmee ze aantoonden zorgvuldig om te gaan met de vrijkomende materialen (rollen kunstgras) en gaven de garantie dat deze binnen een jaar zijn verwerkt in verschillende deelstromen. Zo kunnen materialen later weer verwerkt worden in kunstgrasvelden of in andere producten zoals slagplanken, waterdoorlatende bestrating, drainagebuizen, rubber tegels en vloeren. Daarnaast hebben de bedrijven een plan gemaakt om de overlast voor de omgeving zo veel mogelijk te beperken. Zo worden de rollen kunstgras die afgevoerd worden nu op het veld ingepakt voordat ze afgevoerd of opgeslagen worden. Dit voorkomt dat er materiaal verloren wordt tijdens het transport wat weer in het milieu terecht kan komen.

Het vervolg

Voor de komende jaren staan nog 25 velden op de planning om vervangen te worden. Het eerste jaar heeft vooral in het teken gestaan van het zorgvuldig afvoeren en verwerken van de matten. De komende jaren zal ook verder gekeken worden naar de componenten in een kunstgrasveld. Gedacht kan worden aan het niet meer toe passen van lijm om de rollen kunstgras aan elkaar te bevestigen het zo veel mogelijk toe passen van materialen uit een oud veld in een nieuw veld (zand, infill materiaal, oude vezels verwerken in een shockpad). Het uiteindelijke doel is om een veld te maken dat zo veel mogelijk opgebouwd is uit gerecycled materiaal, met als ultiem doel een kunstgrasvezel die gemaakt is van een kunstgrasvezel. Dan is de cirkel weer rond.

De gebruikers

Voor de gebruikers van de Rotterdamse kunstgrasvelden is de sporttechnische kwaliteit natuurlijk het belangrijkste. “De clubs hebben allemaal op de nieuwe velden getraind en gespeeld en zijn zeer tevreden. Dat is uiteraard de belangrijkste eis die we onszelf stellen; de sporter moet over de optimale ondergrond voor zijn of haar sport beschikken. Gelukkig merken we ook dat de clubs onze inspanningen om te innoveren waarderen en omarmen. We gaan met hen in gesprek om te bekijken of de club in hun manier van bespelen en onderhoud ook een bijdrage kan leveren aan het duurzaam gebruik van de velden”, besluit Ed van der Burg.

Hergebruik oude kunstgrasvelden

Om deze innovatie in het vervangen van kunstgrasvelden te vieren, schonk Sportbedrijf Rotterdam donderdagavond 19 september aan voetbalvereniging BZC/Zuiderpark hun oude veld terug in de vorm van een picknicktafel, gemaakt van materiaal van oude kunstgrasvelden.