Een ode aan Rotterdam

Rotterdam en sport. De stad is getuige geweest van duizenden prachtige en ontroerende sportverhalen. Verhalen van sporters, buurthelden en materiaalmannen. Maar wat als de stad zelf haar verhaal mocht vertellen? Wat als de stad een stem kreeg? Sportbedrijf Rotterdam maakte een ode.

340252 2 hier%20leeft%20sport key%20visual 8f1ab0 original 1575902691

Rotterdam en sport zijn innig met elkaar verbonden. Op straat, op het veld of in het zwembad: sport zit in het bloed van de Rotterdammer en houdt de stad vitaal. Sportbedrijf Rotterdam, met 181 sportlocaties door de stad en een hele dikke vinger in de pap van het sportaanbod, heeft natuurlijk een voorliefde voor deze Rotterdamse sportbeleving. En dus werd het tijd voor een ode aan Rotterdam en de sport.

De ode kon eigenlijk maar in één vorm geuit worden: een rap. Waarom? Omdat in de Rotterdamse hiphop hetzelfde naar boven komt als in de Rotterdamse sport: ons DNA.

"In de sport en in de hiphop toont een Rotterdammer zich een ware Rotterdammer: recht voor zijn raap, keihard werken en doorgaan tot de ander omvalt”.

Fleur de Koning, Marketing & Communicatie professional Sportbedrijf Rotterdam

Voor het nummer zocht het Sportbedrijf de samenwerking via het HipHopHuis met Rotterdamse muzikanten, namelijk MC JR en Rass King. De eerste is verantwoordelijk voor de tekst en de rap, de tweede voor de muzikale productie. Met zinnen als ‘amateur of fanatiek, flexibel als atletiek, sneller dan een wielrenfiets’ wisten ze het trots van Sportbedrijf Rotterdam een eigen smoel te geven. “In Rotterdam doen we alles op onze eigen manier, en sport is daar geen uitzondering in. Het was tof om daar met dit nummer volledig in te duiken”, aldus MC JR.

340250 3 hier%20leeft%20sport artiesten 7117a4 large 1575902670

Een rap is natuurlijk niks zonder muziekvideo. Samen met Rotterdamse filmmaker René Huwaë, o.a. bekend van de Nike commercial ‘Wall of Dreams’ en videoclips van Zwart Licht en Winne, gingen we op zoek naar Rotterdammers die op hun eigen manier symbool staan voor de sportbeleving in deze stad. Het resultaat is een clip waarin we kennismaken met de Rotterdamse Peter, Lianne, Steven en Mila. Huwaë is verheugd met het resultaat.

“ik ben blij dat we de ambassadeurs hebben gevonden om onze ode en de achterliggende boodschap echt een gezicht te geven.”

René Huwaë, filmmaker

Met 181 sportlocaties en een hele dikke vinger in de pap van het sportaanbod, gaat de sportbeleving in de stad natuurlijk aan het hart van Sportbedrijf Rotterdam. Als organisatie bieden ze mensen een podium voor sportbeleving! Het geeft Rotterdammers de ruimte om te sporten en zich op positieve manier uit te leven. Sportbedrijf Rotterdam schept de juiste voorwaarden voor haar gebruikers om sport te beleven in alle mogelijke manieren: winnen, verliezen, bewegen, plezier maken.

“Zonder de Rotterdamse sporters zijn velden slechts weilanden. En worden zwembaden zinloze bakken met water. Strik je veters van je voetbalschoenen of gooi de speer van je leven. Want in Rotterdam, daar leeft sport”.

MC JR
340251 4 hier%20leeft%20sport onderweg 16e26d large 1575902671

Het nummer ‘Hier Leeft Sport’ is dan ook vooral een oproep om lekker te gaan sporten. De video ‘Hier Leeft Sport’ is vanaf vandaag te bekijken en te beluisteren op Youtube via onderstaande link:

Noot voor de redactie

Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u contact opnemen met Fleur de Koning, Marketing – Communicatie professional Sportbedrijf Rotterdam - f.dekoning@sportbedrijfrotterdam.nl / 06-10001189