Finale NK Cruyff Courts 6 vs 6 2020 in Rotterdam

De landelijke finale van het NK Cruyff Courts 6 vs 6 vindt 27 juni plaats op het Schouwburgplein in het centrum van Rotterdam. De Johan Cruyff Foundation heeft de organisatie voor het voetbalevenement dit jaar toegewezen aan Sportbedrijf Rotterdam.

Tijdens het voetbaltoernooi spelen kinderen van 10 -12 jaar uit heel Nederland in gemengde teams van zes spelers om het kampioenschap. Voor de landelijke finale –met 200 kinderen in 24 teams– zoekt de Cruyff Foundation ieder jaar een organiserende partij.

346921  w9b7647 85a457 large 1582124529

Schouwburgplein wordt tijdelijk Cruyff Court

Sven de Langen gaf vandaag de aftrap voor de finale op 27 juni, samen met directeur Sportbedrijf Rotterdam Ronald van Ombergen en namens de Cruyff Foundation Ilja van Holsteijn.

‘We zijn trots dat dit evenement naar Rotterdam komt. Het NK Cruyff Courts is een prachtige kans om kinderen met elkaar te verbinden en lekker buitenspelen en bewegen te stimuleren. Voor de gelegenheid dopen we het Schouwburgplein in de zomer twee weken lang om tot Cruyff Court, zodat kinderen uit de buurt er ook voor en na de finale een potje kunnen voetballen.’

Wethouder Sven de Langen

Meedoen

De landelijke finale in Rotterdam wordt voorafgegaan door stads- of gebiedsfinales in heel Nederland. Teams kunnen zich kwalificeren door mee te doen aan de voorrondes op de verschillende lokale Cruyff Courts.

In Rotterdam vinden de voorrondes plaats vanaf maart. Aanmelden kan via de buurtsportmedewerker op een veld in de buurt (www.sportbedrijfrotterdam.nl/buurtsport). De Rotterdamse stadsfinale wordt gehouden op 22 april op het Oranje Court (Sportveld Schuttersveld).

Ruimte voor kinderen om te bewegen

De Cruyff Foundation organiseert het Cruyff Courts 6 vs 6 in zes verschillende landen. Hun missie is het creëren van ruimte voor kinderen, met en zonder beperking. Middels sport kunnen kinderen zich namelijk ontwikkelen, fysiek en mentaal. Sportbedrijf Rotterdam biedt die ruimte graag. Het Sportbedrijf wil alle Rotterdammers, dus ook deze jonge generatie, in beweging brengen en houden.

De bekendmaking vond plaats op het Salomon Kalou Cruyff Court in de Afrikaanderwijk. Dit is één van de 13 Cruyff Courts in Rotterdam, werd afgelopen periode van kunstgras voorzien en woensdag officieel heropend.