Online editie The Final brengt 3.500 Rotterdamse leerlingen in beweging

Op donderdag 24 juni werd in Ahoy voor het eerst een online editie georganiseerd van The Final: hét jaarlijkse sportevenement voor Rotterdamse basisschoolkinderen. Zo’n 3.500 leerlingen deden vanuit de klas sportief mee met de live-uitzending, waaronder 100 leerlingen uit het speciaal onderwijs. De online editie bracht deelname ook voor hen binnen handbereik.

Tijdens The Final strijden Rotterdamse basisscholen jaarlijks om prijzen in verschillende sportdisciplines. Door corona ging The Final vorig jaar niet door, en om herhaling daarvan te voorkomen, organiseerde Sportbedrijf Rotterdam dit jaar een online alternatief.

Live vanuit Ahoy

Op donderdag werd een één uur durende live-uitzending gemaakt, gepresenteerd door Stephanie van Eer van het tv-programma Kids Top 20. De leerlingen van de groepen 5 t/m 8 konden de uitzending op school volgen en op afstand meedoen aan onderdelen zoals een warming-up en sportieve tussendoortjes, waarbij ze steeds een paar minuten in beweging kwamen op muziek. Ook was er een quiz, een live-optreden van Snelle en werden er prijzen uitgereikt voor eerder opgenomen sportieve challenges.

Winnaars

De scholen werden al in april en mei uitgedaagd om mee te doen aan deze sportieve challenges, bedacht in samenwerking met Rotterdamse sportaanbieders. Freerunnen, jongleren en ontsnappen uit een escape room behoorden tot de uitdagingen voor de kinderen. Maar ook konden ze meedoen aan een streetdancetoernooi. De winnaars zijn half juni op school verrast met een leuke prijs en de filmpjes van deze zogeheten ‘surprise visits’ werden uitgezonden tijdens de digitale finale op donderdag. De winnaars zijn Prinses Juliana groep 5/6 en Over de Slinge groep 7/8 (streetdance toernooi), Prinses Margriet (challenge jongleren), Fridtjof Nansen (challenge freerunnen) en de Juliana van Stolberg (challenge make your move). Zij winnen een sport- en spelpakket en een clinic van de sport waarin de kinderen gewonnen hebben. De winnaar van de escape room challenge wordt later bekend gemaakt.

394620 477a0274 0b560b large 1624532449

Plek voor speciaal onderwijs

Bijzonder bijkomend effect was dat de online editie van The Final scholen voor speciaal onderwijs extra kans bood om mee te doen aan het evenement. Michael Nijssen, een van de coördinatoren van The Final: “Doordat zij The Final konden volgen vanuit hun eigen school, was deelname voor kinderen met een lichamelijke of geestelijke beperking makkelijker te organiseren. We gaan die ervaring zeker meenemen naar volgend jaar. Nog mooier zou het zijn als we ook het fysieke evenement in Ahoy toegankelijker kunnen maken voor het speciaal onderwijs. Zodat kinderen uit het regulier en speciaal onderwijs elkaar ontmoeten. Daar werken we hard aan.”